Diff

 

Wie zijn wij?

Wij zijn een eenmansbedrijf in de tankvaart. Bedrijfsnaam 'Tankvaart Diff BV'. Het schip waarmee gevaren wordt is het m.t.s 'Diff'. Zij vaart met kerosine naar Amsterdam voor Schiphol vanaf diverse locaties in Nederland - België waaronder veelal 'Zeeland Refinery' -'Total' Vlissingen maar ook Europoort, Antwerpen, Gent. Zij zit in het zgn. ARA-verkeer. ARA staat voor de regio Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen. De eigenaar Christian Moeliker wordt geholpen door zijn ouders, waarbij zijn moeder de administratie verzorgt en ook regelmatig meevaart als stuurman (-vrouw). In principe lopen zij tegen over elkaar in een wacht van 14 dagen op 14 dagen af. De bevrachting wordt verzorgd door het bevrachtingskantoor 'Gefo' uit Hamburg, via een contract met 'Shell' en 'KLM'.

Voorgeschiedenis

Christian is 6 sept. 2002 officïeel gestart als scheepvaartondernemer. Hij is destijds benaderd door mensen van een scheepsassurantie- & bevrachtingkantoor 'Gefo' uit Hamburg om als zelfstandig ondernemer te beginnen. Zij hadden destijds voor hem het m.t.s. 'Almira' te koop, inclusief een bevrachtingcontract waarop hij voornamelijk naar Kelsterbach voer met kerosine voor de luchthaven Frankfurt vanuit diverse plaatsen in Duitsland en Nederland.

Hij voer destijds als kapitein op de oude m.t.s. 'Brussel' voor een Belgische firma. Daarvoor heeft hij na zijn opleiding gevaren voor diverse firma's. Op 18-jarige leeftijd is hij begonnen als deksman bij 'Chemgas', waar hij 6 jaar op diverse schepen heeft gewerkt. In die tijd heeft hij in combinatie met vaartijd bij het K.O.F. (Koninklijk Onderwijsfonds) een schriftelijke cursus gevolgd voor matroos/motordrijver en Schipper Kanalen & Rivieren en Ruime vaarwaters. Naderhand heeft hij ook nog een radarcursus, Rijnpatent tot Basel, A.D.N. basis en Chemie - vervoer gevaarlijke stoffen en een ondernemersdiploma behaald. Na 6 jaar 'Chemgas' stagneerde bij deze firma de doorstroming naar de kapiteinsrang en besloot hij te gaan jobhoppen in de functie van stuurman. Hij heeft dan ook op verscheiden soorten schepen, zoals containerschepen, passagier en ander soort tankvaart zijn verdere ervaring opgedaan en heeft later in de functie van kapitein een groot deel van de Nederlandse en Europese rivieren en kanalen bevaren. Als laatste voer hij als kapitein op de RP- Brussel, waarna hij in september 2002 op 27- jarige leeftijd als zelfstandig scheepvaartondernemer is opgestart met 'Tankvaart Diff' en het m.t.s. 'Diff'.

Na +/- 2 jaar varen vanaf sept. 2002 met veel lage waterstanden op de Rijn, waardoor de inkomsten dus goed waren, kwam 'Gefo' Hamburg medio 2004 met een nieuwbouw project. Een nieuwbouwschip 135 m. x 13,50 m., 3,44 m. diepgang met een tonnage van 4205 T, speciaal ontworpen voor de vaart op Schiphol in combinatie contract met 'Shell' & 'KLM'. Hij heeft daar mee ingestemd en heeft toen de voormalige 'Diff' in januari 2005 verkocht, die toen omgedoopt is als m.t.s. 'Lorette' en de nieuwe ondernemer onder het oude contract verder ging. 'Tankvaart Diff BV' vaart nu sinds juli 2005 kerosine met het m.t.s. 'Diff' in het ARA- verkeer voornamelijk naar 'Oiltanking BV' Amerikahaven in Amsterdam. Laden doen we via bevrachtingskantoor 'Gefo' Hamburg en 'Shell/KLM', maar komen ook bij 'BP', 'Vopak', 'Q8' en 'Zeeland Refinery / Total'. De laadhavens zijn meestal Vlissingen, Rotterdam Europoort; 6e Petroleumhaven, 5e Petroleumhaven 2e Petroleumhaven Pernis, Neckarhaven Rozenburg en af en toe Gent (B) en Antwerpen.

Voor info uit de scheepvaarkrant toen het schip in 2005 in de vaart kwam, zie hieronder.

Wij hopen dat u hier voldoende informatie vindt.

Geplaatst in de Scheepvaartkrant op zat 16 juli 2005 met als onderwerp: m.t.s. 'Diff'


 

MTS Diff: navelstreng voor schiphol

De Diff is een 135 lange en 13.50 meter brede Roemeen, in Braila gebouwd. Na de passage door de Bosporus arriveerde het casco circa zesduizend kilometer later in Moerdijk. Zanen Shipbuilding kreeg opdracht van de eigenaar Tankvaart Diff BV het type-C-schip compleet op te leveren. De firma Hasselmeijer en Uphoff uit Dintelmond leverde motoren, generatorsets en verzorgde de volledige machinekamerinstallatie. De jetfuel-specialtanker heeft comfortabel veel ruimte, draagt op 3,44 meter liefst 4205 ton en vaart voor Gefo in contract voor Shell op Amsterdam (voor Schiphol).

Christiaan Moeliker, zoon van een Vlissingse veerbootkapitein, die na meer dan twintig dienstjaren bij de Provinciale Stoomvaartmaatschappij Zeeland de karakteristieke veerboten met weemoed via de Wielingen zag vertrekken richting Italië, is voor zichzelf gestart in 2002. Een fantasierijke vertaling van zijn eigen achternaam begint in het Engels met ‘Diff’. Vandaar de korte en unieke scheepsnaam. Het schip is de trots van de familie. Waarom dan ook niet Tankvaart Diff als firmanaam, met Vlissingen als thuisbasis.
Het is even klimmen voor we aan dek staan van het 5,25 meter holle schip, maar dan zien we ook 135 meter glad dek met zeven Houttuinladingpompen voor veertien tanks, met betrekkelijk weinig leidingwerk.


We missen Michiel de Ruyter op het enorme dek, anders zouden we ons op de boulevard wanen. Het grote volume van de ladingtanks maakte het mogelijk het gehele dekhuis meer naar voor te plaatsen. Hierdoor is een zeer groot achterdek ontstaan, geschikt voor een familiepicknick. De ingangen voor de verblijven en machinekamer bevinden zich aan de achterkant van de opbouw. Een plus bij deze uitvoering is de machinekameringang die met een ongebruikelijk royale trap voor het schot van de stuurmachinekamer naar een tweede niveau voert.
Links, rechts en in het midden brengen comfortabele 48graden-trappen ons naar het fundatieniveau. Twee 3508 Cats, aggregaten, pompen en een werkbank bovenop het manifold, inclusief de kingsize dempers, laten in deze machinekamer nog plaats voor een tweede equipement.


Vlissingen
We gaan naar boven en nemen een kijkje in de verblijven. Die zijn door de timmerlieden van Verveer praktisch uitgevoerd en geven alle bemanningsleden privacy. De EBR-stuurhut heeft een kleine kolomhoogte en geen zijvleugels of brug, wat overigens het kolossale van het achterschip niet verbergt.
Voordat we dit geriefelijke schip (met het accent op makkelijk werkbaar en begaanbaar) verlaten, kijken we nog even in de boegschroefruimte. Niettegenstaande een flinke Caterpillar-pompmotor, die ook energie levert voor de kopschroef, een aggregaat
en elektrische centrale kast, is hier nog ruimte. Rullens heeft het schip elektrisch in werking gesteld. Onder de indruk geraakt stappen we aan wal en feliciteren we Christiaan welgemeend met zijn fantastische schip.

Naar verluid varen er maar drie schepen van dit binnenvaartkaliber met Vlissingen als domicilie op de spiegel. Zou de burgemeester van de oude Scheldestad dit wel weten? Weet zij wel dat de doop van het schip op 8 juli in Moerdijk plaats vindt, dat er een glas wordt geheven op de “goede vaart”? In een grote partytent op het tankdek tussen de afsluiters en leidingen zullen Ivo Ardon en Michel den Hartog uit Zevenbergen een exquise catering verzorgen. De Binnenvaartkrant zal de burgermoeder, als uitdaging aan haar verschijnen, een exemplaar van deze uitgave doen toekomen.

 

Ruimte
Christiaan had met zijn vorige schip (de gewezen Almira) vaste dienst op Kelsterbach;
de aard van het te vervoeren product is hem dus bekend. Hij kreeg zijn opleiding bij Chemgas, waar hij zes jaar in dienst was.
‘Na omzwervingen, je weet hoe dat gaat, zoek je wat voor jezelf. Dat lukt; het gaat een paar jaar goed en dan is er een aanbod van Gefo in combinatie met cascolevering van Zanen Shipbuilding. Ik heb gekozen voor vervoerszekerheid en een fantastisch nieuw schip waar ik heel trots op ben. Ik wil tegen alle medewerkers dankjewel zeggen. Met name Gefo, SNS Bank en Zanen. Het was voor mij een fijne leerzame tijd met medewerking van iedereen en zonder problemen.’ Zanen Shipbuilding, bij monde van Geert van Veen, projectbegeleider en altijd aanwezig: ’Een robuust, royaal schip. Ruimte maakt het werken eenvoudig. Een simpel éénpartijschip, mooi ontwerp. Tijdens de proefvaart is er geen enkele storing opgetreden; alles aan de norm en de lading “vliegt” eruit.’

De komende jaren is de kans groot dat de brandstof in de vleugels van het vliegtuig waarmee de lezer op reis is, is aangeleverd door de Diff. Die gaat continu varen met een 10-jarig contract voor Schiphol. (De kerosine wordt in de Amsterdamse Amerikahaven afgeleverd bij Oiltanking. Vandaar gaat de vliegtuigbrandstof via een pijpleiding naar de luchthaven.)
Voor Moeliker, met eigen reisplannen, alleszins een reden om een nauwkeurige ladingbehandeling te betrachten. De sympathieke ondernemer staat er niet alleen voor; drie medewerkers met wie hij al twee jaar op de oude Diff heeft gewerkt, zijn naar het nieuwe schip verhuisd. Hun aanwezigheid is merkbaar doordat de Diff zichtbaar kleur heeft gekregen: tot op de bodem ‘dik in de tjet’.